0
  • Ei tuotteita ostoskorissa.,

  • Lähilakki: jotain uutta, jotain vanhaa

    Share via:

    Liina-Maaria Lönnroth

    Tellalla on pitkät juuret, joista olemme kirjoittaneet täällä. Historiamme sivuaa kuitenkin myös laajempaa, maailmanaikaan liittyvää kokonaisuutta, jolle halusimme omistaa kokonaan oman tekstinsä.

    Nykyajan ajankuvaan kuuluu jonkinlainen “paluu juurille”. Muutaman vuosikymmenen pintaliidon ja kulutusrumban jälkeen luonnollisuuden, säästeliäisyyden ja kestävyyden kaltaisia arvoja on taas alettu nostaa esille. Tähän on varmasti monia syitä, mutta suurin niistä on ympäristö. Meidän on muutettava elämäntapojamme, jotta maapallomme säilyy elinkelpoisina jälkipolvillemme.

    Osittain tämä muutos on kohti asioita, jotka “ennen vanhaan” olivat arvossaan: luonnonmateriaaleja, kierrätystä, lähituontantoa.

    Emme kuitenkaan ole palaamassa menneisyyteen. Nykyhetkessä on paljon säilytettävää esimerkiksi mitä tulee tasa-arvoon ja oikeudenmukaisuuteen. Lisäksi lähes kaikki elämänalueet ja liiketoiminta-alat ovat kehittyneet monella tapaa positiivisesti.

    Jotain uutta ja jotain vanhaa, siis. Älykkäästi ja innovatiivisesti yhdisteltynä. Se on se resepti, jolla parempaa tulevaisuutta nyt rakennetaan kaikkialla.

    Tämä ajatus on myös Tellan toimintamallin sydämessä.

    Juuremme ovat syvällä eteläpohjalaisissa artesaanitaidoissa. Lakkejamme on valmistettu vuodesta 1935 alkaen, ja 1980-luvulla Tella oli suuri ja tunnettu merkki Suomessa ja Euroopassa. Tellan lakit ovat kuitenkin suosiosta huolimatta valmistettu aina Suomessa, aiemmin 120 ihmistä työllistäneessä, paikallisessa lakkitehtaassa ja tänä päivänä yhteistyössä pienten, paikallisten ompelimoiden kanssa. Kustannustehokkuutta on sen sijaan haettu säästäväisyydellä: olemme esimerkiksi pyrkineet minimoimaan leikkuujätteen ja ylijäämän. Tuotteita on myös aina valmistettu vain sen verran kuin niitä on tilattu.

    Tämän “vanhan kansan” säästeliään, paikallisosaamiseen nojaavan perinteen päälle olemme sitten rakentaneet maailmanluokan design-brandin. Aloitimme työn jo ennen kuin uusvanhasta tuli näin kokonaisvaltainen megatrendi, mutta nyt, 2010-luvulla, Tella on ajankohtaisempi kuin koskaan.

    Sukupolvenvaihdoksen myötä vastuullisuuden merkitys Tellan kaikessa toiminnassa on korostunut entisestään. Laajennamme jatkuvasti vastuullisuusosaamistamme ja teemme toiminnastamme eettisempää, ilmastoystävällisempää ja läpinäkyvämpää. Haluamme asiakkaidemme tietävän ja tuntevan, että olemme ilmasto- ja ympäristöystävällinen valinta. Toivomme luonnollisuutta ja rohkeita elämän värejä huokuvien lakkiemme nousevan statementiksi, lifestylebrandiksi. Tiedostavan, tyylikkään ihmisen valinnaksi.

    Lisää Tellan vastuullisuudesta voit lukea täältä.

    Leave a Comment